Kompresia 1. diel: Ako si vybrať kompresné podkolienky

 Kompresia 1. diel: Ako si vybrať kompresné podkolienky

Kompresné oblečenie a podkolienky zaznamenali počas posledných rokov hotový boom. Veľa ľudí si ich kupuje, pretože je to jednoducho “in”, alebo preto, lebo počuli, že budú behať rýchlejšie. Veľa z nich pritom ale vôbec netuší, ako kompresia funguje a akým spôsobom pri športe pomáha. Na čo si dať pri výbere pozor a čoho sa úplne vyvarovať?

Začnime u kompresných podkolienok. Ak si chcete vybrať podkolienky, ktoré by naozaj mali zlepšiť váš výkon či podporiť regeneráciu, je dobré vedieť pár vecí.


Princíp kompresie v skratke

Kompresia podporuje lepšie prúdenie krvi v svaloch a teda ich efektívnejšie okysličenie. Tým, že sú pred výkonom svaly lepšie prekrvené (a sú v “teple”), znižuje sa riziko zranenia. Počas výkonu, vďaka lepšiemu okysličeniu, môžu zase efektívnejšie pracovať. Zvýšený prietok krvi v svaloch po výkone zase urýchľuje regeneráciu. Má to podobný efekt, ako keď si po náročnom tréningu púšťate v sprche na nohy striedavo ľadovú a teplú vodu s cieľom nohy lepšie prekrviť, aby sa kyselina mliečna zo svalov vyplavila čo najskôr. Okrem toho, podkolienky znižujú svalové vibrácie, zmenšujú bolesť svalov a ak sú správne skonštruované, stabilizujú väzy a šľachy.

 

Podkolienka, ktorá skutočne pomáha

V prvom rade ide o materiál. Ten musí dobre odvádzať vlhkosť a mať dobré termoregulačné vlastnosti. V praxi to znamená, že v zime je vám príjemne teplo a v lete sa “nepražíte vo vlastnej šťave”. Nie sú ale podkolienky ako podkolienky. Musia vám hlavne dobre „sadnúť“. Nesmú sa v žiadnom prípade zhrňovať, ale ani žiadnym spôsobom škrtiť. Pozor na lacné podkolienky z nekvalitných materiálov, ktoré po niekoľkých praniach povolí a podkolienky môžete vyhodiť. U lacných podkolienok je dosť časté, že výrobca chce pomocou “škrtiaceho” horného lemu na lýtku zabrániť zhrňovaniu podkolienky. Poriadne si prezrite kvalitu spracovania švov. Inak si koledujte o poriadne pľuzgiere a odreniny. 

Pri skúšaní musí podkolienka skutočne dobre obopínať celú nohu. Základom je pohodlnosť a pocit najväčšej “podpory” v oblasti členka a achilovky. 

Nie je kompresia ako kompresia

Aby podkolienka spĺňala svoj účel a „smerovala“ krv tam, kam má, musí sa jednať o tzv. dvojstupňovú kompresiu. Pri medicínskom využití sú na to prísne normy (kompresia sa používa pri liečbe kŕčových žíl). Základný princíp: krv musí byť vytláčaná postupne od chodila smerom hore k stehnu a vyššie. V praxi to znamená, že najvyššia kompresia (tlak) musí byť pri členku a na lýtku o čosi menšia. Pod kolenom rozhodne nesmie byť žiadna škrtiaca gumička, tá by kompresný efekt úplne zničila.

Kompresné podkolienky či návleky dnes používajú profesionálni športovci i hobby bežci. 

"Kompresné oblečenie používam na pretekoch alebo tréningoch hlavne ak je chladnejšie počasie. Chráni pred chladom, svalstvo je pod tlakom, pri došľapoch nepociťujem také otrasy, mám pocit, že svaly sú spevnené. Taktiež po záťaži ho používam ako regeneračný prostriedok, nohy menej opúchajú."

Tomáš Gemza, vynikajúci podtatranský bežec s „osobákom“ na polmaratóne 1:18

Komplet ponuka kompresného oblečenia

Decembrový výber

Mohlo by vás zaujímať

8. december 2016

Testovanie - Fatbike na snehu

4. decembra (ak je sneh) už nieje úplnou samozrejmosťou ísť si len tak pojazdiť na obyčajnom bicykli. No dnes tu máme Fatbike! Mal som o ňom len teoretické informácie a povedal som si, že najlepšie bude prevetrať ho osobne a skúsenosti posúvať ďalej. 

Ďalšie články z magazínu

horsky-vodca.com